Konstnär

 

Laurent Delvaux

tidigare tillskriven

Jean Baptiste Pigalle
(Oscar Antonsson 1948-50)

   
       
Födelseort / år Gent 1696

Dödsort/ år

 

Nivelles 1778

Biografi

 

Elev till Denis Plumier i Bryssel. Reste 1721 till London

tillsammans med denne för att utföra ett begravningsmonument
i Westminster Abbey över hertigen av Buckingham. Då 
Plumiers
avled där färdigställdes monumentet av Delvaux och Pieter

Scheemakers 1722.
Efter studier i Rom ett antal år bosatte han sig 
i Nivelles i Belgien
där han levde resten av sitt liv.

Liksom Antoine Cardon och Antoine Brice var han skyddsling till

hertigen Charles de Lorraine, generalguvernör i det österrikiska

Nederländerna. Under denna tid utförde Delvaux som hovskulptör

predikstolen i St:Bavo-katedralen (Sint Baaf-katedralen) i Gent.

Han arbetade även vid andra hov i Europa som Portugal och för
kloster 
som Afflighem, Floreffe i Belgien och Villers i Frankrike.


Han var lärare till den belgiske skulptören Gilles-Lambert Godecharle.

Representerad vid flera museer i Bryssel och Gent.

   

Konstverkets titel eller motsv.

Marskalk Moritz av Sachsen

(1696-1750)

Datering

 ca 1745
     

Teknik/material

Patinerad gips

Format Höjd inkl sockel 77 cm
Bredd 49 cm

 

     

Signering

Nej

Inskription

Nej
Inventarienummer LM 1970    
       

Kommentar

Moritz var greve och kurfurste av Sachsen och marskalk av Frankrike.

På sockeln ses hans vapen som fransk marskalk.

Han var son till Aurora von Königsmarck (1662-1728) och August
en starke (1670-1733).

 

En mycket snarlik byst i marmor, troligtvis originalet, finns på museet

Albertinum i Dresden. Denna är signerad på baksidan: "FAIT PAR

DELVAUX LAURENT SCULPTEUR DE LA COUR AU PAY BAS"

(Gjord av Delvaux Laurent skulptör vid Nederländska hovet,)

Delvaux fick 1745 vid arbete i Gents katedral under en bankett till-
fälle att under 4 timmar 
porträttera Moritz av Sachsen som  fransk
markskalk.
Detta blev sedan underlag för den marmorbyst som Moritz
själv beställde.

I ett brev till Delvaux år 1749 berättar Moritz hur lik honom bysten
anses vara av hans närmaste vänner och uttrycker hur nöjd han
själv är med den:

"A Paris 17 may 1749
J'ai receu, Monsieur, mon Buste en marbre, que vous m'aves envoyé,
ous ceux qui lont vu le trouve fort ressamblant, il et bien executé,
et j'en suis tres content. Vous trouverez cy joint une Lettre de change
e 18 cent Livres a votre ordre.
Je suis. Monsieur, votre tres affectioné.
            M. DE SAXE. "
                                                        (Källa: Williame, sidan 40.)


Troligtvis var bysten en gåva till greve Henry av Brühl i Dresden,varifrån

den köptes 1765 till den kungliga samlingen vid det Sachsiska hovet.
 

En kopia i gips finns även på slottet Chambord i Loiredalen, vilket
Ludvig XV 
överlät till Moritz som belöning för hans stridsvilja. 
En annan kopia i samma material finns också på Musée de la Vie

romantique i Paris, som främst ägnas åt författarinnan George Sand

(pseudonym för Aurore Dupin 1804--76), barnbarns barn till

till Aurora von Königsmarck och August den starke.

 

Proveniens

1904 Anna Lewenhaupt (född Stackelberg) genom arv efter sin man Gustaf Lewenhaupt (1844-1904)                                                   

1946 Gåva av Anna Bogeman (Lewenhaupt), 1910 omgift med Gustaf Bogeman, genom testamente upprättat 1943.

                                                                       

Bibliografi

Konstnären och konstverket:
Willame,Georges: Laurent Delvaux, 1696-1778, Bruxelles -Paris 1914, s. 17-19 och 95.
Antonsson, Oscar: Reflexioner inför Pigalles porträttbyst av Moritz av Sachsen i Linköpings stads museum,
  Meddelanden 1948-1950, Östergötlands och Linköpings stads museum, s 135-142.

Jacobs, Alain: Laurent Delvaux, Gand, 1696 - Nivelles, 1778, Paris, 1999.

Saur: Allgemeines Künstlerlexikon, Leipzig 2000, band 25 s. 567-568.
Andra källor:
Albertinum museum, Skulpturensammlung, Staatliche Kunstsammlungen Dresden.

RKD's databas, (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie/Netherlands Institute for Art History), 2012.

 

   

Utställningar

 

 

Resonerade kommentar