Konstnär

Hans Cranach (?)

   
       
Födelseort / år Wittenberg 1513-1514

Dödsort/ år

 

Bologna 1537
Biografi

Målare och tecknare. Äldste son och elev till Lucas Cranach d.ä. som

var hovmålare hos Fredrik den vise i Wittenberg.

Från 1530 arbetade Hans och hans bror Lucas d.y., tillsammans

med fadern.

Hans var verksam i Venedig och 1537 i Bologna.

 

Proveniens

1652  Tavlan, också enligt Granberg (1929), upptagen i drottning Kristinas samling.

1885 Gåva till Östergötlands länsmuseum av kronolänsman J.P. Johansson.

 

Klicka på fotot för större bild!

Bibliografi

Konstverket:

Sirén, Osvald: "Ett besök på Östergötlands museum", s.333-334 i "Ord och Bild", Stockholm 1901.

Granberg, Olof: "Kejsar Rudolf II:s konstkammare och dess svenska öden och om uppkomsten af Drottning Kristinas tafvelgalleri i Rom och dess skingrande", Stockholm 1902, s. 69, 108, ill.5 68.

Granberg, Olof: "Inventaire général des trésors d'art, peintures et sculptures, principalement de maîtres étrangers (non scandinaves) en Suède", Stockholm 1913, III s.74, nr 255.

Granberg, Olof: "Svenska konstsamlingars historia", del I, 1929, s.107,128 (med omkastade ägarnamn).

"Östergötlands och Linköpings stads museum - Vägledning", Vadstena 1947, s. 46.

"Christina, drottning av Sverige; en europeisk kulturpersonlighet", Nationalmusei utställningskatalog 305, Stockholm 1966, nr 1287, s. 512. 

Koepplin, D. - Falk, T.: "Lukas Cranach, Gemälde-Zeichnungen-Druckgraphik.", Basel 1976, del 2 , nr 574, s. 657-659.

Lagercrantz, Bo: "Cranach, Luther och Kärleken : en motbild från Reformationen", Malmö, 1988.

"Cranach och den tyska renässansen", Nationalmuseum, Stockholm, utställningskatalog nr 510, s. 56-58, Uddevalla 1988. 

Friedländer, M.J. - Rosenberg, J.: "Die Gemälde von Lucas Cranachs", 1989.

Minnhagen-Alvsten, Monika: "Syndafallet", s. 42-44 i "Inblick i konsten", Meddelande från Östergötlands länsmusem / Utställningskatalog nr 76, (1999).

Stefan Hammenbeck: "Syndafallet", s. 197-199 i "Krigsbyte - War-booty", utställningskatalog, Livrustkammaren, Värnamo 2007.

Konstnären:

Gemäldegalerie, Staatliche Museen Preussischer Kulturbesitz, Berlin", katalog, Berlin 1975, s. 115-121.

RKD's databas, (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie/Netherlands Institute for Art History), 2012. 

   

Utställningar

Stockholm 1966, "Christina - Drottning av Sverige", Nationalmuseum. 

Stockholm 1988, "Cranach och den tyska renässansen", Nationalmuseum.

Stockholm 2008-2009, "Krigsbyte", Livrustkammaren.

 

 

Resonerade kommentar

Det som skiljer målningen från liknande motiv är Evas mer lättsinnliga kropphållning. Adams hand har halkat ner på hennes bakdel och hon spretar generat med tårna. Enligt Lagercantz är tavlan en motbild till kyrkans sexualhyckleri och Cranach har förvandlat motivet till en profan lovsång till kärleken.

 

En liknande målning "Adam and Eve" av Cranach finns på The Courtauld Gallery i London, och en annan i Gemäldegalerie, Berlin deponerad i Bode-museum, Berlin, inv. 567 daterad 1533.