Konstnär

Namnvariationer

 

 

Cornelis Cornelisz. van Haarlem

Cornelis Cornelisz.  Schilder

Cornelis Cornelisz. van Haerlem

Kornelis Cornelisse Swan

Cornelis Cornelisz Inde Zwan

Cornelli Cornelius

Monogram: CCH, CVH

   
       
Födelseort / år Haarlem 1562

Dödsort/ år

 

 Haarlem 1638
Biografi

Studerade i Haarlem, Rouen och Antwerpen. Tillbaka i Haarlem blev

han framgångsrik med religiösa och mytologiska ämnen liksom

med porträtt och gruppporträtt. Typiskt för C. är hans förkärlek till

muskulösa mansfigurer och aktfigurer i extrema poser.  

   

Konstverkets titel eller motsv.

Venus och Cupido i landskap.

Datering

1600-tal
     

Teknik/material

Oljemålning på pannå.

Format 35,0 x 24,0 cm

Ram

     

Signering

Till höger monogrammet "CvH".

Inskription

 

Inventarienummer B 39    
       

Kommentar

 

 

 

Proveniens

1895 Testamentarisk gåva av Carl Fredric Dahlgren.

 

Klicka på fotot för större bild!

Bibliografi

Konstverket:

Cnattingius, Bengt: "Cornelisz, Venus och Amor" s.110-113 i Meddelanden från Östergötlands fornminnes- och museiförening 1935-1936, Linköping 1936. 

"Holländska mästare i svensk ägo", Nationalmuseum, Stockholm, utställningskatalog nr 309, 1967, s. 40-41, nr 39.

Bruegels tid", Nationalmuseum, Stockholm, utställningskatalog nr 480, 1984, s. 86, nr 173.

Konstnären:

"Karling, Sten: "The Stockholm University Collection of Paintings", Uppsala 1978, s. 82.

Cavalli-Björkman,Görel: "Dutch and Flemish Paintings I, c.1400 - c.1600, Nationalmuseum, Stockholm 1986, s. 58-64.

Saur, K.G.: "Allgemeines Künstlerlexikon", München-Leipzig, 1992, s. 238-240.

Willigen, Adriaan van der-Meijer, Fred G.: "A Dictionary of Dutch and Flemish Still-life Painters, Working in Oils, 1525-1725", Leiden 2003, s 67.

RKD's databas, (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie/Netherlands Institute for Art History), 2012.

   

Utställningar

Stockholm mars-april 1967, "Holländska mästare i svensk ägo", Nationalmuseum.

Stockholm 1984-1985, "Bruegels tid - nederländsk konst 1540-1620", Nationalmuseum. 

 

Resonerade kommentar

Foto från konserveringen 1935 då det upptäcktes att bilden hade utökats genom att den ursprungliga pannån, liksom en intarisia, hade infogats i en ny och större pannå. Hela målningen hade sedan också övermålats i en helt ny färgskala. Målningen återställdes vid detta tillfälle i originalformat genom att den sekundära utökningen och övermålningen togs bort.